Wax unit replacement

Discussion in '6th Generation 2002-2013' started by Martsi, Dec 22, 2024.

  1. Martsi

    Martsi New Member

    Country:
    Finland
    Joined:
    Jul 17, 2023
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Hei kaikki Vfr-kuljettajat ja terveiset Suomesta. Kysymykseni koskee vahayksikön vaihtoa, voidaanko se tehdä ilman kaasuläppäkappaleiden irrottamista? Vika syntyy siten, että moottori ei voi käydä tyhjäkäynnillä kylmänä. Kun lämpötila nousee, kaikki on hyvin. Pyöräni on vuosimallia 2006 ja sillä on ajettu 41 000 km. Anteeksi huonosta englannin kielestäni, käytin google kääntäjää.
     


    This site may contain affiliate links for which VFRworld may be compensated
    #1
  2. Terry Smith

    Terry Smith Member

    Country:
    Kuwait
    Joined:
    Nov 18, 2013
    Messages:
    2,864
    Likes Received:
    713
    Trophy Points:
    128
    Location:
    Auckland, New Zealand
    Map
    Hi Martsi and welcome.Do you have to replace the wax unit? Failures can also result just from a water hose blockage; if the small hoses block, the wax unit does not sense the hot coolant and so keeps the cold fast idle too long. You may also need to check that the linkages are free to move and the starter valvles are not seized.
     


    This site may contain affiliate links for which VFRworld may be compensated
    #2
  3. Martsi

    Martsi New Member

    Country:
    Finland
    Joined:
    Jul 17, 2023
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Kiitos viestistä. Luin myös, että vahayksikkö voi tukkeutua? Olen todella kiinnostunut siitä, voinko poistaa vahayksikön läppärungosta tarkastusta varten, ilman suurempia töitä/poistoja? Se näyttää olevan kiinni kahdella ristipääpultilla.
     


    This site may contain affiliate links for which VFRworld may be compensated
    #3
  4. Martsi

    Martsi New Member

    Country:
    Finland
    Joined:
    Jul 17, 2023
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Olisiko sillä vaikutusta, otin pariventtiilin pois päältä ja jouduin nostamaan tyhjäkäyntiä, noin 300 kierrosta. voiko se vaikuttaa tyhjäkäyntiin kylmänä?
     


    This site may contain affiliate links for which VFRworld may be compensated
    #4
  5. Terry Smith

    Terry Smith Member

    Country:
    Kuwait
    Joined:
    Nov 18, 2013
    Messages:
    2,864
    Likes Received:
    713
    Trophy Points:
    128
    Location:
    Auckland, New Zealand
    Map
    PAIR valve removal does not affect the idle speed; the PAIR system is fed from above the throttle plates. The idle speed is determined by the volume of air entering the engine, and when the throttle is closed all air comes through the starter valves. Any air leakage below the throttle plates can have an effect e.g. the vacuum hoses to the 5-way T or to the fuel pressure regulator or the flapper actuator, these all need to seal well but a leak would increase the idle not decrease.

    A clog in the wax unit or the hoses that feed it would not cause low cold idle speed, more likely you would get a high hot idle from this. If the wax unit had seized in the "hot"position that would definitely cause a low cold idle. If the wax unit is working normally, the idle adjuster will have no effect on revs until the engine is warm.

    PAIR-venttiilin poisto ei vaikuta joutokäyntinopeuteen; PAIR-järjestelmään syötetään kaasulevyjen yläpuolelta. Tyhjäkäyntinopeus määräytyy moottoriin tulevan ilman määrän mukaan, ja kun kaasu on kiinni, kaikki ilma tulee käynnistysventtiilien kautta. Kaasulevyjen alapuolella oleva ilmavuoto voi vaikuttaa mm. alipaineletkut 5-tie T:hen tai polttoaineen paineensäätimeen tai läppätoimilaitteeseen, näiden kaikkien on tiivistettävä hyvin, mutta vuoto lisää joutokäyntiä, ei vähennä.

    Tukos vahayksikössä tai sitä syöttävissä letkuissa ei aiheuta alhaista kylmää joutokäyntiä, todennäköisemmin saat korkean kuuman joutokäynnin tästä. Jos vahayksikkö olisi juuttunut "kuumaan" asentoon, aiheuttaisi varmasti alhaisen kylmän joutokäynnin. Jos vahayksikkö toimii normaalisti, joutokäynnin säätimellä ei ole vaikutusta kierroksiin ennen kuin moottori on lämmin.
     


    This site may contain affiliate links for which VFRworld may be compensated
    #5
    bmart likes this.
  6. Martsi

    Martsi New Member

    Country:
    Finland
    Joined:
    Jul 17, 2023
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Okei, täytyy tutkia tuo vahayksikkö. Ajattelin kokeilla lämmittää sitä yksikköä ja katsoa, liikkuuko varsi. Jos lämpö liikuttaa vartta, luultavasti jossain on tukos, nesteet eivät kierrä.
     


    This site may contain affiliate links for which VFRworld may be compensated
    #6
Related Topics

Share This Page